شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

چگونه موكت خود را نصب كنيم

مطالب آموزشي در مورد كفپوش هاي ساختماني مثل چمن مصنوعي كفپوش و...

چگونه موكت خود را نصب كنيم

۲۶ بازديد

موكت كفپوش مناسبي براي اتاق كودكان است و مانع از آسيب ديدن كودكان نوپا مي شود. موكت هاي نسل جديد عايق صوتي هستند بنابر اين از عبور صدا به طبقات زيرين تا حد زيادي كاسته خواهد شد. نصب موكت  روي هر سطحي امكان پذير است. سطوح كاشي و سراميك، سيماني، نصب موكت روي بتن و كليه سطوح افقي و عمودي انجام مي شود. در منازل مسكوني، نصب موكت به عنوان كفپوش رايج است اما در گالري هاي نقاشي يا هتل ها، براي جلوگيري از صداي مزاحم، برخي ديوارها نيز با موكت پوشش داده شده است.

راهنماي نصب موكت در خانه

موقع خريد موكت به هزينه نصب و اجراي موكت هم توجه داشته باشيد. برخي از خريداران بدون توجه به اين نكته در مديريت بودجه با مشكل روبرو مي شوند. البته چسباندن موكت در كف ساختمان، كار چندان دشواري نيست و حتي خودتان هم مي توانيد اين كار را انجام دهيد. در ادامه راهنماي نصب موكت براي مبتدي در نظر گرفته شده. با اين راهنمايي مي توانيد موكت اتاق خواب، پذيرايي و … را به راحتي نصب كنيد.

زيرسازي قبل از نصب موكت

راهنماي نصب موكت را با طريقه زير سازي شروع مي كنيم. زيرسازي براي هم سطح كردن و از بين بردن پستي و بلندي كف انجام مي شود. اگر كف منزل با كاشي و سراميك پوشيده شده، مشكلي براي نصب موكت وجود ندارد و لزومي به تخريب كف و جدا كردن سراميك نيست. اما لازم است تا كاشي هاي شكسته و لب پر شده، با سيمان هموار شود. هر گونه ناهمواري و شكستگي در كف ساختمان، بعد از نصب موكت به خوبي ديده مي شود.

جهت زيرسازي براي سطوح غير هم سطح از تركيب پودر سنگ، سيمان و چسب بتن استفاده مي شود. مخلوط اين مواد با آب، با كمك كاردك روي سطح مورد نظر كشيده شده و پستي و بلندي هاي احتمالي را پوشش مي دهد. در انتها روي سطح هموار، چسب كاري انجام مي شود. قبل از نصب موكت، زمان لازم براي خشك شدن سطح در نظر بگيريد.

راهنماي نصب موكت و طريقه صحيح چسب زدن

كف سطح زيادي از منزل را اشغال مي كند و در زيبايي دكوراسيون داخلي بسيار تاثيرگذار است لذا دقت در نصب موكت اهميت زيادي دارد. چنانچه موكت به درستي نصب نشود، جلوه و زيبايي خود را از دست داده و بي نظمي ظاهري ايجاد مي كند. در اين صورت موقع راه رفتن، موكت جمع مي شود يا اينكه حركت كرده و جابجا مي شود. چسباندن موجب فيكس شدن موكت و صاف و مرتب بودن آن مي شود.

طبق راهنماي نصب موكت مي توانيد از دو نوع چسب براي چسباندن موكت در ساختمان، استفاده كنيد.

الف-  راهنماي نصب موكت با چسب دو طرفه

كار با اين چسب ها خيلي راحت است. يك طرف چسب، داراي پوشش است طرف چسبدار را روي زمين بچسبانيد و با برداشتن روكش، موكت را روي چسب قرار دهيد. چند لحظه با دست روي چسب فشار دهيد تا بچسبد. از اين چسب هاي دو طرفه براي چسباندن لبه هاي كار استفاده مي شود ولي اگر بخواهيد كل موكت را به زمين بچسبانيد بايد از چسب صنعتي استفاده كنيد.

ب- راهنماي نصب موكت با چسب صنعتي

تقريبا در همه پروژه هاي نصب موكت از اين نوع چسب استفاده مي شود. كار با چسب صنعتي نياز به دقت زيادي دارد. اين ماده به شدن نسبت به گرما و شعله حساس است. موقع چسباندن موكت با چسب صنعتي حتما پنجره ها را باز كنيد يا تهويه را روشن كنيد. خطر آتش سوزي همراه با انفجار در محيط هاي بسته وجود دارد. به هيچوجه موقع چسباندن موكت از سيگار، كبريت و … استفاده نكنيد. در صورتي كه تجربه اي در اين زمينه نداريد شايد بهتر باشد چسب دو طرفه را امتحان كنيد. حداقل خطري خود و خانواده تان را تهديد نمي كند.

نحوه برش زدن موكت

راهنماي نصب موكت را با طريقه برش زدن ادامه مي دهيم. بدون برش هاي دقيق و تميز كار نصب به خوبي انجام نمي شود. اندازه گيري خطوط برش در نصب موكت بايد بسيار دقيق انجام شده و حتي ميليمترها در نظر گرفته مي شود. عدم رعايت اندازه ها به خوبي در گوشه ها ديده خواهد شد. با نگاه كردن به پشت موكت متوجه راه آن مي شويد. اين موضوع در نصب موكت براي همه اتاق ها اهميت دارد به طور معمول راه همه قسمت هاي موكت در يك جهت است.

پس از خشك شدن زيرسازي كف، ابتدا اندازه گيري را انجام داده و موكت را برش زده و در نهايت چسب كاري  انجام مي شود. براي برش زدن موكت در كناره هاي ديوار از كاتر استفاده كنيد. كاتر وسيله اي تيز و برنده است كه براي برش هاي يكدست موكت مناسب است. محل برش را علامت زده و از قسمت پشت موكت برش را انجام دهيد. الياف موكت طوري است كه از رويه پرزها، حالت نرم و قابل انعطاف است ولي در پشت موكت، نخ هاي بافت و پرز وجود ندارد.

برش زدن از قسمت پشت موكت راحت تر است زيرا الياف و نخ بافت، مزاحم كار نمي شود و تقريبا با يك سطح صاف روبرو هستيد. اگرچه موكت قابليت برش خور دارد ولي حتما به يك وسيله تيز براي بريدن قسمت هاي اضافي نياز داريد. در صورت استفاده از قيچي حتما با چاقو تيزكن، تيغه هاي قيچي را خوب تيز كنيد. در متراژ كم با قيچي هم مي توانيد برش بزنيد ولي در ابعاد بزرگ تر، كار با قيچي موجب آزار انگشتان مي شود. بهترين وسيله همان كاتر است.

  • طريقه استفاده از كاتر 

احتمالا در استفاده از كاتر مشكلي نداشته باشيد ولي اگر براي اولين بار از اين وسيله استفاده مي كنيد،دقت داشته باشيد كه به هنگام استفاده از كاتر و برش زدن، به قسمت هاي نصب شده آسيب نزنيد. روش صحيح دست گرفتن كاتر به اين صورت است كه كاتر را با زاويه براي برش ها به كار بگيريد. ابتدا نوك تيز كاتر را روي موكت قرار داده و كمي دست را خم كنيد تا كاتر با زاويه روي موكت قرار بگيرد. پس از يك برش، لم كار دست تان مي آيد.

براي اينكه برش هاي تميز و كاملا اندازه اي داشته باشيد از قبل محل برش را با ماژيك علامت گذاري كنيد. از قسمت پشت موكت، با ماژيك پر رنگ خط برش را مشخص كنيد. سپس از روي همين خط برش هاي لازم را انجام دهيد. در انتها با زدن قرنيز كناره هاي ديوار را بپوشانيد.

نكته: براي اينكه موكت به درستي در محل نصب شود، در برخي قسمت ها برش هايي داده مي شود. به اين ترتيب مقداري از موكت دور ريخته مي شود. موقع خريد يكي دو متر اضافي در نظر بگيريد كه موقع نصب و دور ريزها، با مشكل مواجه نشويد.

طريقه نصب موكت

قبل از شروع بايد كف به طور كامل تميز شده و داراي گرد و غبار نباشد. پودر سيمان يا گرد و خاك مانع از نصب صحيح موكت مي شوند. با يك جارو و دستمال كف را به طور كامل تميز كنيد. بهتر است درب هاي اتاق ها را از لولا خارج كنيد تا در هنگام نصب مانع ايجاد نكنند. اكنون مي توانيد موكت ها را براي نصب اماده كنيد. توجه داشته باشيد كه در برخي قسمت ها نظير قناسي ديوار، پايه هاي شوفاژ و …. موكت برش داده مي شود از قبل نقشه اين قسمت ها را روي كاغذ پياده كنيد تا موقع برش به مشكل برنخوريد.

پس از بريدن همه قسمت ها مي توانيد طبق راهنماي نصب موكت گام به گام كار را اجرا كنيد.  از كناره هاي ديوار شروع كنيد تا كار راحت تر انجام شود. براي اينكه پس از نصب، درز و شكافي در كناره هاي ديوار ديده نشود لبه هاي موكت را در كناره هاي ديوار، 15 سانتي متر بيشتر در نظر بگيريد. در يك سمت پايين ديوار، چسب دو طرفه بزنيد و موكت را روي لبه ديوار قرار دهيد. به اين ترتيب به راحتي مي توانيد بقيه قسمت ها را صاف و بدون چين، نصب كنيد. وقتي كار نصب تمام شد مي توانيد لبه هاي اضافي را با كاتر ببريد.

موقع استفاده از كاتر در لبه هاي ديوار دقت كنيد، به ديوار آسيب نزنيد. روي موكت نرم است ولي با رسيدن به لايه زيرين، برش كمي سخت تر انجام مي شود. براي اينكه به كار تسلط داشته باشيد اگر راست دست هستيد حتما كاتر را در دست راست نگهداريد. چپ دست ها هم كه بايد بادست چپ از كاتر استفاده كنند.

راهنماي نصب موكت راه پله

راهنماي نصب موكت اتاق ها و هال و پذيرايي به پايان رسيد اما در مورد راه پله ها يك نكته وجود دارد. راه پله ها پر رفت و آمدترين محل در هر ساختماني هستند. براي اينكه موقع بالا و پايين رفتن از راه پله ها مشكلي پيش نيايد، حتما بر روي هر پله از چسب مخصوص براي چسباندن قطعات موكت استفاده كنيد. چسب هاي دو طرفه براي راه پله مناسب نيستند. به طور كامل هر پله را چسب بزنيد و موكت را روي آن بچسبانيد. چند دقيقه با دست موكت را فشار دهيد تا چسب كمي خودش را بگيرد. تا خشك شدن كامل چسب نيز از رفت و آمد روي پله ها خودداري كنيد.

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.